Orientation

I fredags var jag ju på orientation för internationella studenter. Det var trevligt. Vi värmde upp med people bingo. Man fick ett blad med en massa egenskaper. Sedan skulle man hitta en person som hade denna egenskap och be dem fylla i sitt namn. Vi var lite drygt 250 personer där. Ca 200 var kineser. 50 koreaner. Och sedan var vi fyra européer och två sydafrikaner. En av egenskaperna var ”has lived in Sweden” – detta innebar att jag blev attackerad efter att organisatörerna faktiskt ropade upp mig och bad mig räcka upp handen.

Så under föreläsningen var jag Sarah from Sweden med alla. Efter föreläsningen med mycket matnyttig information för oss NY-noobies gick vi på en guidad tur på campus. Två minuter in i turen snubblade jag på en trottoarkant och for i backen med papper som flög åt alla håll. Resten av dagen var jag ”Sarah from Sweden who fell, are you okay?” med alla. Härligt att göra intryck första dagen. Luckily är jag den enda internationella student som ska läsa mastern i Clinical social work.

Campuspromenaden pågick i 45 minuter och då såg vi bara ungefär en tredjedel av campus. Universitetet har ett parkeringshus som är större än det i Nordstan hemma. De har ett eget telefonbolag Ram cell (Ram är universitetets maskot). De har en egen studentbokhandel där du kan köpa din kurslitteratur alternativt hyra den (!), där kan du även köpa alltifrån kläder med universitetets logga på till skrivare, sängkläder och viss inredning. De har en busservice som tar en mellan deras Manhattancampus och det i Bronx. På varje campus finns ett gym som är gratis för studenter (yay!). De har en kyrka vars fönster skänktes av påven. På huvudbyggnadens trappa har storheter som U2 spelat och många filmer har spelats in på campus, den senaste med Matt Damon.

Dagen avslutades med en guidad busstur runt Manhattan (efter att de kört vilse tre varv runt Bronx först). Guiden pratade mest om alla dyra mansions på Upper East och vad de kostade. Men det var ändå trevligt, satt med Lydia som jag träffade redan i bussen till Bronxcampuset på morgonen så jag var underhållen.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

Kommentera

