Lite för bra…

…för att vara sant.

Som jag gissade så var det jag tidigare pratade om lite för bra för att vara sant. Igår åkte vi dit för att skriva på kontraktet. Kontraktet var 15 sidor långt och redan på sida 1 hittar vi oroväckande saker.

Det primära problemet som gjorde att jag vägrade skriva på var att kontraktet är skrivet som att jag är ansvarig för hela månadshyran om $2800 och inte bara de $625 jag ska betala för mitt rum. Brokern förklarade att de alltid gör så eftersom de vanligtvis har en grupp vänner som skriver på kontraktet tillsammans och alla då är gemensamt ansvariga för att hyran blir betald.

Skillnaden nu är att vi är fyra främlingar som företaget hittat efter annonsering på Craigslist. Jag har inte ens träffat alla roomates än. När jag förklarade att jag inte kände mig bekväm med den formuleringen i kontraktet sa brokern att han förstod och att han skulle kontakta hyresvärden angående det, men att hyresvärden sannolikt inte skulle vilja ändra det.

Rent praktiskt skulle det innebära att om någon eller samtliga övriga roomates skulle få för sig att ta sitt pick och pack och dra så skulle jag stå som ensam ansvarig för hela hyran. $2800 – känns inte riktigt som en risk jag vill ta. Träffade en av de som också blivit erbjuden kontraktet. Han har skrivit på det och bett om ett extra kontrakt vid sidan av. Men jag törs fasen inte skriva på innan man vet vad hyresvärden kommer att säga.

Brokern skulle höra av sig igårkväll eller idag. Han har inte ringt än och när jag ringer honom går det direkt till telefonsvarare. Så det blir nog till att ge sig tillbaka ut på CL och leta.

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lite för bra…

  1. Karin skriver:

    Låter som du gör klokt i att inte skriva på det kontraktet. Skumt minst sagt. :-/

    Lycka till i ditt fortsatta sökande! Spännade att följa!

    • sarahjohansson skriver:

      Ja, det kändes inte helt tryggt.
      Kul att du läser! Hoppas allt är bra med dig!

      • Karin skriver:

        Sjuk just nu men annars bra med mig. Kom på att jag har en obskyr bekant i NY som jag kan fråga ifall han känner till lägenhet. Om du fortfarande behöver? Skriv till mig på fb i så fall!
        Kram!!

Kommentera

