Kontrollbehovsutmattning?

Under orientation för internationella studenter pratade de om de olika faser vi skulle gå igenom under vår vistelse i det nya landet. Eufori under de första två veckorna, följt av depression då allt känns fel, man bara vill hem, känner att ingen förstår en och man drar sig undan socialt.

Vet inte om jag vill kalla punkten jag nått depression, snarare utmattning. Jag känner inget sug efter att åka hem eller isolera mig, det känns inte heller fel. Jag är bara trött av att inte ha koll på läget.

Idag, när jag för första gången klev in på biblioteket, insåg jag hur mentalt trött jag är av att inte veta hur saker funkar. Jag skulle läsa i en av böckerna som fanns som referensex på biblioteket. Hemma är det ju bara att plocka referensexet och gå och sätta sig. Här måste man gå till reserve desk, visa sitt studentid, varpå de hämtar boken, ger en ett kvitto, skriver ett eget kvitto som de sedan klamrar ihop med ens studentid som läggs i en låda där man sedan hämtar ut det när man lämnar tillbaka boken. Att göra detta innebar inga problem och tjejen bakom disken var jättetrevlig.

Men kombinerat med alla andra saker man måste fråga om och blotta sin okunnighet så blir det utmattande för någon som jag som önskar att jag kunde och visste allting redan innan jag lärt mig det. Som vattenautomaterna som finns utplacerade här och var. De har oftast en spak eller någon form av vridanordning på sidan för att sätta igång vattnet. När vi var på Abakua häromveckan fanns inget sådant. Jag tittade på ovansidan, sidorna, undersidan, framsidan. Plåt överallt. Så jag fick fråga killen som stod bakom mig i kön till vattnet varpå han flinade, lutade sig fram och tryckte in hela ena sidan av automaten. Knappen var alltså hela plåtstycket på högersidan av automaten.

Detta är säkert bra terapi för mitt kontrollbehov, men terapi är uppenbarligen utmattande för jag är rätt trött i huvudet.

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Kontrollbehovsutmattning?

  1. Bodypalace skriver:

    Sprid budskapet! =)

  2. Intressant att läsa. Måste varit lika för mig när jag kom till Aus. Allt jag minns är att jag var utmattad från seglingen och inte förstod språket pga dialekten, på en hel vecka. : )

    • sarahjohansson skriver:

      Jag har iaf turen att dialekten inte är svår att förstå. Har dock en föreläsare med en ganska ansenligt grov kinesisk accent där hela föreläsningssalen satt i djup koncentration för att förstå i alla fall sammanhanget av vad hon sa.:P

  3. Kajsa Höök skriver:

    ojoj vad jobbigt för dig, gumman men det kommer att bli bra. släpp taget lite, bara lite så går det säkert lättare att släppa mer sedan 🙂

    Kram!

Kommentera

