Att minnas

Jag har flera gånger öppnat WordPress och börjat skriva om 9/11 men sedan ångrat mig. Ville från början skriva om mina egna minnen från den dagen för tio år sedan. Men det kändes inte rätt. Självklart tänker jag på det, jag berörs och jag ser hur det påverkar samhället omkring mig.

Under en lära känna-övning frågade läraren hur många som hade mist någon i 9/11. Samtliga i min klass räckte upp handen utom jag. Jag läser artiklarna som gör mig tårögd. Jag ser hur det vimlar av poliser på gatorna, hur de genomsöker och scannar väskorna vid tunnelbanestationer och hör hur de ropar ut i högtalarsystemet att man ska rapportera misstänkta incidenter till närmsta polis. Jag lyssnar när Lilly berättar om dagen då jordbävningen inträffade för tre veckor sedan. När hela våningsplanet i skyskrapan där hon jobbar hade en kollektiv, instinktiv tanke så fort hela byggnaden började röra sig – vi blir attackerade igen!

För alla människor jag träffar och umgås med här så är 9/11 så otroligt personligt och bär så mycket känslor och minnen på så många olika plan. På något sätt känns det inte riktigt som mina tankar kring den dagen är existensberättigade. Missförstå mig rätt, jag menar på intet sätt att någons tankar om händelsen är mindre värda än andras. Men att berätta om mina tankar då jag fick beskedet för tio år sedan på en annan kontinent känns helt ointressant när de runt omkring mig fortfarande minns varje ögonblick av det som hände på deras bakgård.

Istället skänker jag en tanke till alla de som miste sina liv den dagen och till alla de som förlorade någon.

Ground zero memorial plaza. Bild från Google.

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

Kommentera

