Budget, budget, budget

Tittade på TV i några minuter och såg en intervju med Ron Paul som tydligen vill bli republikanernas kandidat i 2012 års presidentval. Efter ungefär fem minuter blev jag lätt illamående och lämnade vardagsrummet.

Han argumenterar att skatt är stöld, han vill följaktligen sänka skatterna rejält. Det finns skilda åsikter om skatter så fine, jag håller inte med, men okej, hur ska han då kompensera för skatteintäkterna? Reportern frågar om han då kommer bli tvungen att skära ner på några benefits i samhället. Nej, det skulle inte bli ett problem för han tänker budgetera på ett sätt som stabiliserar konjunkturen och förhindrar fluktueringar i form av inflation/deflation. Reportern frågar återigen om inte detta kommer innebära att han måste skära ner på benefits i form av sjukförsäkring för låginkomsttagare, ekonomiskt bistånd eller andra typer av bidrag. Ron Paul hänvisar då återigen till att hans budgetering kommer lösa detta då han ska spara in triljoner dollar för att ordna upp USAs katastrofala budgetunderskott.

Nu har jag läst väldigt begränsat med ekonomi, men jag tycker det låter osannolikt att kunna spara in på triljoner dollar utan att välfärden i samhället påverkas.

Ramon trollade fram en rejäl filt åt mig så jag skippar den planerade trippen till Conway för att köpa täcke och pluggar en sväng istället!

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

Kommentera

