Lisa lämnade en kommentar och undrade hur gårdagens dejt var. Den var trevlig. Han är charmig, rolig och inte fel att vila ögonen på. Hade kunnat tänka mig att träffa honom igen, men vi får se vad som händer. Tänker inte ligga på själv.

Vad som fascinerade mig var omgivningens reaktioner. Han är afroamerikan. I’m not. Trots att detta är NY så är det tydligen anmärkningsvärt. Folk inne på restaurangen viskade. När vi gick på gatan i Harlem pekade folk och två personer skrek efter oss. Han förde det på tal och vi diskuterade New York, USA och rasism.

Precis som min roomie Rob och V har berättat så är det vanligt med diskriminering baserat på hudfärg. Den här killen hade precis samma erfarenheter. De får inte samma chanser i arbetslivet, polisen trakasserar dem, de har svårighet att få bostad i områden som inte är övervägande etniskt blandade osv. Jag har läst om detta under grundutbildningen och läser även om det nu. Men att ha en människa framför sig som berättar om hur de har blivit illa behandlade enkom baserat på deras hudfärg kommer under huden på mig varje gång.

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till

  1. Trillingnöten skriver:

    Oj då! Min man är ju african american men vi fick aldrig såna reaktioner på stan 🙂 Visst blev vi uppmärksammade men på ett positivt sätt faktiskt. Folk pratade med oss, men hade bara positiva saker att säga 🙂 Många, många sa att vi skulle få vackra barn 🙂 Och vi fick ju en vacker dotter. Någon kom fram och sa att vi var ett beautiful couple och gratulerade oss…hmmm…kanske hade vi bara tur? 🙂

    • sarahjohansson skriver:

      Det kanske beror på vilket område man rör sig i? Den avenyn där de skrek igår har jag blivit skriken efter vid flera tillfällen och den är enligt ryktet inte ett bra ställe att röra sig på. Personligen blev jag förvånad för man ser ändå mixade par häruppe i Harlem ganska ofta.
      Vad kul att ni fått så mycket positiva reaktioner!:)

Kommentera

