Berörd

Att jobba med människor är givande, slitigt och ibland till och med smärtsamt. Alla väcker de någon form av känslor i en, vissa mer än andra.

I måndags när advokaten var på jobbet gick vi från rum till rum och träffade alla patienter. När vi klev in hos dagens sista patient högg det till i mitt hjärta och jag blev nedstämd och berörd till en punkt där jag knappt kunde höra vad advokaten sa inledningsvis.

Patienten påminde väldigt mycket om en av de klienter från mitt förra jobb som jag fortfarande tänker på. Samma skörhet. Samma ilska och sorg. Samma blick som frågade om de verkligen var existensberättigade. Min förra klient var en ung kille med PTSD efter sviterna av kriget i Somalia. Denna var en djupt deprimerad kille med en sjukdom som sakta håller på att beröva honom hans liv samtidigt som den lämnar honom att genomlida fruktansvärda smärtor från 14-års ålder.

Att jobba med sig själv som instrument innebär att man måste kunna hantera dessa känsloreaktioner och ändå vara professionell. Trots att jag helst av allt ville adoptera den här killen tänkte jag i mitt stilla sinne att det var tur att han inte var min patient, men att detta var värt att ta upp på handledningen.

Idag när jag kom tillbaka från lunchen säger min handledare att det finns en present på mitt skrivbord. Jag går och tittar. Vad ligger där om inte denna killes akt. Hon remitterade honom till mig i öppenvårdskliniken för uppföljning och samtalsterapi.

Jag läste hans akt och blev berörd ytterligare. Han fick diagnosen när han var 14 och fick veta att han som längst skulle leva till 21. Han är 31 idag och genomlider varje smärtsam dag med skräcken att det ska vara hans sista.

Jag avslutade min jobbdag med att gå och presentera mig för honom och erbjuda honom en tid hos mig. Det svider fortfarande i hjärtat nu när jag sitter på tunnelbanan hem.

Posted from WordPress for Android

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

Kommentera

