Dagens kulturkrock

Majoriteten av tiden tänker jag inte aktivt på hur mycket USA och Sverige skiljer sig med hänseende till exempelvis mänskliga rättigheter eller liknande. Delvis för att kunna leva här och inte bli helt koko, men delvis också för att New York är en av de mer liberala städerna i landet.

På dagens sista föreläsning nämnde någon en artikel där vårt universitet nämnts i the New York Times. Artikeln handlar om ett lagförslag från Obamas administration som lagstadgar att alla universitet, även religiösa såsom vårt, inom sin sjukförsäkring måste täcka preventivmedel. Vårt universitets sjukförsäkring täcker det inte, och när jag vid tillfälle frågade om detta på health centret fick jag ett väldigt otrevligt svar. Huvudargumentet till försvar tycks vara att en sådan lag skulle gå emot religionsfriheten i landet. Artikeln nämner även det lagförslag som flera frontfigurer bland republikanerna stöttar – personhood, att ett befruktat ägg ska ses som en person vilket skulle illegalisera abort. Religionsfrihet i all ära, men mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter kanske också bör tas med i ekvationen?

Vid omnämnandet av denna artikel tog det hus i helvete på ren svenska. Människorna runt omkring mig, kursarna som jag träffar varje vecka, visade plötsligt sidor jag inte sett tidigare. Flera är katoliker eller ortodoxa judar, men många av dem är utan (uttalad) religiös tillhörighet. Jag satt mållös mitt i denna röra och lyssnade på hur unga kvinnor i 20-30-års åldern uttryckte skrämmande åsikter angående abort och preventivmedel och de omoraliska individer som nyttjar dessa. Dagens kulturkrock!

Ni kan läsa hela artikeln här. Läsvärt!

Det här inlägget postades i Kontraster, Reflektioner. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Dagens kulturkrock

  1. Art skriver:

    Jag har bott i USA i mer än 10 år och jag är inte längre förvånad att amerikanerna är fruktansvärt outvecklade. Du måste dela deras ålder med två i avsikt att få deras ”riktig” ålder 🙂 Och jag tycker att en ofantlig djup skiljer européerna från amerikanerna, trots att vi ser ut på lika sätt 🙂

    • sarahjohansson skriver:

      Haha, kan tänka mig att man vänjer sig med tiden. Att lyssna på dagens uttalanden fick mig att känna raka motsatsen till att de skulle vara unga, snarare gammaldags med uråldrad syn på saker och ting. Att diskutera avhållsamhet, dygd osv känns hopplöst utdaterat.

  2. Helena Trellar skriver:

    Att du stod ut på föreläsningen utan att säga ngt!? 🙂

  3. Ibland känns det som Europa är lite mer utvecklat än USA i väst 🙂

Kommentera

