Skamvrån

Okej, ett gnällinlägg men ändå inte. Det kanske märkts här på bloggen att jag inte varit helt bekväm på praktiken. Jag trodde hela tiden att felet låg i min anpassningsförmåga (trots att jag generellt brukar ha en någorlunda välutvecklad sådan). Min handledare härledde det till kulturskillnader och min personliga omvälvande livssituation av att ha bytt kontinent. Även personalen på skolan sa det när jag bad om råd.

Började ifrågasätta mig själv och tänkte varje söndag när jag gick och la mig med magont att det var mitt eget fel. Men så kom vi tillbaka efter jul. Och under en lunchrast pratade jag med de andra tre praktikanterna, samtliga amerikaner. Det visade sig att de avskyr det precis lika mycket.

Kombinationen av en ineffektiv organisation, en inhuman atmosfär där läkarna och sköterskorna diskriminerar patienter, personalpolitik som liknar ett skämt (seriöst, när patienter lämnar vårt väntrum för att personalen skriker efter varann, fula ord inkluderade, då är det dags att ställa sig i skamvrån!), handledare som försöker spela ut praktikanterna mot varann så är det kanske inte så konstigt att man får ont i magen.

Jag avskyr det fortfarande, och det gör de andra tjejerna med, men nu stöttar vi varann. Vi har nedräkning av antal faktiska dagar kvar på praktiken (27!), skickar pepp-mess de dagar någon är inne själv, skämt-mail osv. Och även om jag fortfarande har den där molande känslan i magen på söndagkvällar så känns det betydligt bättre när jag lyckats särskilja det från min person och mina egenskaper.

image

Och missförstå mig rätt, jag tycker det är jätteroligt och lärorikt att jobba med patienterna, vilket är hela syftet.

Posted from WordPress for Android

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Skamvrån

  1. sara skriver:

    Bäst som kämpar på! ❤

  2. Kajsa Höök skriver:

    Har du klarat det så här långt så är det som återstår inte så farligt. Det klarar du utan alltför mkt magvärk!!
    Ser att det stigit dig åt huvudet det här… det är så att håret ljusnar, men snyggt är det 😉
    Kram /mamsen

Kommentera

