Dagens lektion

Okej, så låt mig ge er en chans att lära av mina misstag. Att dansa en kväll i olika höga klackar är ett misstag. Har nu en inflammerad tendon (översättning?) i min fot. Vet inte riktigt vad det är, men det känns som att en benpipa försöker tränga igenom min fotsula. Envis som jag är gick jag ändå till danslektionen igår för att jag inte ville missa ny koreografi. Fick gå hem efter den första timmen för smärtan vid det laget gjorde mig illamående. Haltar nu och har fått order om att vila foten, ha den i högläge, äta anti-inflammatoriska piller och ha antingen varma eller kalla omslag på den. Så – om du någonsin överväger att dansa i olika höga klackar: DON’T!
Har en klass kvar för dagen och sedan ska jag halta hem och varva ner till denna:

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Dagens lektion

  1. Veronika skriver:

    Aj aj aj! Det later inte skont. Hoppas det gar over snabbt. (tendon=sena) Pa din beskrivning later det som halsporre. Det har jag haft och det gor @%#$^iskt ont. Fick ga till sjukgymnasten och tejpa halen i flera veckor 😦

  2. Kajsa Höök skriver:

    Låter inte bra… lyd nu order (inte din starkaste sida…) och håll din fot i stillhet o knapra i dig inflammationshämmande!
    mamsen

    • sarahjohansson skriver:

      Haha, du har nog ratt i att det inte ar min starkaste sida, men nu har jag lydigt suttit pa sofflocket i ett par dagar och ska fortsatta gora det resten av helgen.

  3. Bettina skriver:

    Om det sitter i främre delen av trampdynan eller hälen – skaffa lägre klackar och stabilare. Sitter det i främre delen – skafaf en pilott. Om du har höga fotvalv skaffa den där typen av hålfotsilägg som ger stöd för hålfot och har en pilott inbygg.

    Sen måste du ha stabila skor. För att avgöra om en sula är stabil – ta ena handen på främre delen och den andra på bakre delen – vrid. Sen tar du samma grepp och försöker böja skorna på längden – båda riktningarna. Testa på dina gamla skor hemma först så märker du skillnaden. Går du in i en skoaffär och testar så kan du dessutom riskera att knäcka sulan innan du köpt 😉

    Utan en stabil sko så funkar inget i rehab avseende. Om din fot vrider och vrickar i skon så sliter det på hälsenan (dvs om det är den senan). Om du däremot har problem med främre delen så kan lägre klack och en pilott fungera. Trycket blir ju enormt på främre delen då man har högklackat.

    Dansskor är av princip ALDRIg stabila. De är fotmördare. Jag har en typisk sk karaktärssko – dvs en tangosko – som slitsko. De har bredare klackar och stabilare sula.

    Tänk på samma skovalsprincip i vardagen. Stabila skor, ej höga, ilägg eller pilott.

    • sarahjohansson skriver:

      Tack för alla tips! Det sitter i främre delen av trampdynan och i dagsläget kan jag knappt stödja på foten så dansskor, stabila eller ej, är inte aktuellt. Men ska tänka på detta när jag återigen är mobil!

Kommentera

