Chivalry isn’t dead?

Att dejta i den här stan (det här landet?) är något av en upplevelse. Dejtande i Sverige och här tycks ha många stora skillnader. För mig blir detta uppenbart redan i de små sakerna.

– Mannen håller alltid upp dörren åt dig. Oavsett om ni dejtar eller inte. Vet inte hur många gånger jag hållt upp dörren åt V eller någon annan killkompis och de vägrar gå igenom den. En man går INTE genom dörren före en kvinna.

– Mannen ska gå ytterst på trottoaren. Frågade en av killarna jag var på dejt med varför han skuttade över till andra sidan om mig med jämna mellanrum. Han förklarade att mannen alltid ska gå ytterst, då han ska befinna sig mellan ”faran” och kvinnan. Männen jag dejtat efter honom har också gått ytterst på trottoaren, fast varit lite smidigare så det inte varit ett störningsmoment.

– Mannen ser till att du kommer hem ordentligt efter en dejt. Minimum är att messa för att försäkra sig om att du är okej. Fine, det händer hemma med. Men att skjutsas till dörren eller att han envisas med att betala en taxi för dig ”so I am sure you get home safe”, är nytt för mig.

– Vin är ju en dryck jag gärna förtär, vilket inneburit att dela en flaska vin är en aktivitet jag uppskattar under en dejt. Kutym som efterlevs här är att man aldrig fyller på sitt eget glas utan att fylla på den andras först. Första mannen som gjorde detta under en hel kväll frågade jag om han försökte supa omkull mig eftersom han fyllde på mitt redan fulla glas. Han blev uppriktigt förorättad.

– Betalning. Detta är något som mest gör mig obekväm. De envisas alltid med att betala. Har haft diskussioner om detta med samtliga män jag varit på dejt med här. De småskrattar och är fascinerade av mina ideal, men blir ibland frustrerade. Som en av dem sa: ”will you just give it a rest and let me pay”. Samma man som jag vid en senare dejt helt sonika betalade notan när han var på toaletten. Hans min var smått obetalbar.

Tycka vad man vill om dessa saker, men jag får nog erkänna att jag ibland kan komma på mig själv med att trivas när jag blir ledd in på en restaurang av mannens hand lätt vilande på min korsrygg när han går bredvid mig, eller när man anländer till en bar och han redan beställt in mitt favoritvin. Kontrast till fika-dejterna och ”vill du komma på filmkväll?”-temat jag blivit utsatt för hemma.

Dave Chapelle har en annan syn på saker och ting dock:

Det här inlägget postades i Random, Reflektioner. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Chivalry isn’t dead?

  1. Lovisa skriver:

    Åh så väl beskrivet! och roligt!
    Lite kan allt svenska killar lära sig av amerikanarna ändå;)

  2. Lovisa skriver:

    Eller hur. Även kul det där med att svenska tjejer ska betala hälften, minst. Har varit med om precis samma. Riktigt awkward många gånger. Men jag är nog ändå lite stolt över att vi (som i de flesta svenska flickor) inte tar för givet alla de saker du skrev om. Utan liksom står på egna ben… eller ja…du förstår nog 😉 Keep up the good bloggin Sarah!

    • sarahjohansson skriver:

      Jag förstår vad du menar med stolthet över svenska tjejer och att inte förvänta sig dessa saker. Ibland kan jag dock ifrågasätta om inte vissa av dem hade kunnat vara rätt trevligt dock. Att en man håller upp dörren åt mig får mig att le varje gång, det är en ganska trevlig vana och jag tror inte direkt den är ett stort hot mot jämlikheten vi är så måna om i Sverige.
      Tack tjejen! =)

      • Lovisa skriver:

        Håller absolut med om att lite mer gentlemanna-beteende inte skulle skada jämlikheten;) Har förresten försökt tipsa några killar om att det finns både enkla och helt gratis sätt att imponera göra gott intryck på en tjej; som att hålla upp dörren eller dra ut stolen osv. Men det köpte de inte alls….

      • sarahjohansson skriver:

        Haha, man undrar ju varför inte. Om det är en tjej de vill göra ett gott intryck på så är det ju hyfsat oavancerat att hålla upp en dörr för nån…:P

Kommentera

