Single mothers’ unmarried status – a contributing factor in child abuse and neglect

Oftast lyckas jag förtränga absurditeten i samhället jag för tillfället bor i. Men de senaste veckorna har jag läst så mycket artiklar och sett på nyheter om politiska beslut som gör mig tårögd över hur inhumana de är. Drar mig för att skriva om dem här för det känns som att jag på intet sätt kan uttrycka alla mina åsikter om ett ämne utan att det blir en lång uppsats. De ämnen som jag tycker är värst är sjukvårdssystemet (eller brist på sådant) och immigrationslagar så dessa lämnar jag tillsvidare.

Vissa dagar regnar dock dessa förargliga artiklar över en och idag tänker jag posta en artikel om ett nytt lagförslag i Wisconsin. Detta lagförslag handlar om singelmödrar. Lagförslaget kallas för ”Republican state Senator Glenn Grothman’s ”being single causes child abuse” bill”. Praktiskt sett tycks lagen ”harmlös” då den inte direkt påverkar singelmödrar. Den skulle innebära, så vitt jag förstått, att alla preventiva kampanjer av the Child Abuse and Neglect Prevention Board måste understryka att vara ogift som förälder är ”abusive and neglectful of children” eftersom pappans roll är en viktig grund i förebyggandet av barnmisshandel.

Han har rätt i en sak han säger, vilket är att barn som växer upp i singelhushåll har sämre förutsättningar och procentuellt oftare blir beroende av välfärdssystemet. Men jag kan inte riktigt hålla med i hans uttalande i en annan artikel (i vilken man även kan läsa hur politiker i Wisconsin tycker att skilsmässa till följd av misshandel är fel, offret ska bara påminna sig själv om varför han/hon blev kär från första början):

”There’s been a huge change over the last 30 years, and a lot of that change has been the choice of the women,” Grothman said.

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Single mothers’ unmarried status – a contributing factor in child abuse and neglect

  1. Kajsa Höök skriver:

    Han har antagligen inte blivit misshandlad av sin fru i alla fall… eller så är hon väldigt liten och klen…
    Skrämmande är det i alla händelser!

Kommentera

