En 17-årings drömmar

Jag hade nog kunnat driva en hel blogg med bara innehåll från sådant jag ser och hör på tunnelbanan. Idag på tunnelbanan hem klev det på en mamma med sin runt 3-åriga dotter i en vagn. Dottern grät hysteriskt och mamman försökte generat trösta henne. I fem hållplatser vrålade ungen och hulkade lungorna ur sig.

Så vällde det plötsligt på människor så mamman vred på vagnen för att folk skulle komma på. Den hysteriskt gråtande flickan fick då plötsligt syn på den unga killen som satt bredvid mig. Han log mot henne och hon blev helt plötsligt knäpptyst. KNÄPPTYST. Hon satt som hypnotiserad och stirrade på honom. Hon sträckte sig febrilt efter sin mamma för att få sin mamma att förstå detta under hon såg, men kom sig inte för att yppa ett ljud. Efter flera hållplatsers tystnad stirrande när hon sträckte sig efter killen och började dra i hans jeans för att han skulle komma närmre vände hon sig indignerat mot sin mamma och deklarerade ”Mommy – GOLD!”. Jag sneglade åt sidan och fick syn på detta:

Guld!


Vid Yankee Stadium klev jag av, bytte till en annan linje. Satt mitt emot en bedårande, men trött liten tjej. Började flirta och skoja lite med henne tills hon fnissade högljutt och gömde sig bakom mammas arm. Kände mig plötsligt iakttagen. Tittar åt sidan och killen med guldet sitter ett par säten bort, nyfiket tittande på mig och flickan. När den söta flickan och hennes mamma går av sa jag till killen ”that gold of yours really had the girl on the 4 train mesmerized”. Han skrattade och vi började prata. Han tyckte jag hade god hand med barn och undrade om jag hade några. När jag sa nej log han på samma sätt som äldre människor gör när de säger att ”en dag kommer du också förstå det fantastiska med föräldraskap”. Min nyfikenhet lockade fram hans historia.

Han är 17 år gammal och hoppade av skolan för tre månader sedan. Varför? För att han har en ettårig dotter som han älskar över allt annat och mamman låter honom bara träffa henne när han kommer med pengar. Följaktligen jobbar han nu tre jobb för att kunna bidra med så mycket pengar som möjligt så han på det sättet ”förtjänar” att spendera tid med henne. Han visar bilder på den ”vackraste lilla flicka som någonsin funnits”. Hans dröm är att dotterns mamma ska ta honom tillbaka och att han ska kunna försörja hela familjen så de kan leva lyckliga i alla sina dar. Nyktert förklarar han att high school drop out inte var hans plan och att han förstår att det kan ses som dumt. Men i hans ögon är det rimligt för honom att slita på lågavlönade jobb för resten av sitt liv om det innebär att han kan få vara en del av sin dotters liv och se till att hon i framtiden får andra förutsättningar än han har.

Oavsett vad man tycker om hans beslut kan man inte annat än beundra hans vilja att, sina unga år till trots, offra sina egna framtidsdrömmar för att göra vad han tror är det bästa för hans dotter.

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En 17-årings drömmar

  1. Man får hoppas att det finns ett rättssystem som tar hänsyn till pappans rättigheter. Han verkar vara en målmedveten man, fast jag hoppas verkligen att han inte behöver offra för mycket och bli utnyttjad för något han har rätt till.

    • sarahjohansson skriver:

      Som minderårig och pojke ser det inte bra ut för honom, skulle han vända sig till rättssystemet så brukar de lämna pojkarna i moment 22: Om de stannar i skolan för att vara ansvariga och satsa på framgång i långa loppet så får de kritik för att de inte har inkomst och följaktligen inte bidrar till försörjningen av barnet. Hoppar de av skolan för att jobba ses det som oansvarigt och omoget och följaktligen är de olämpliga att ta hand om ett barn. Socialarbetaren i mig vaknade till liv så jag hänvisade honom till ett ställe där man kan få gratis legal advice samt till ett annat ställe som hjälper unga föräldrar att anpassa sig till föräldraskap. Hoppas han nappar på nåt av det.

Kommentera

