Passed the test?

Sitter på mitt favoritstarbucks och pluggar, återigen. När jag beställde mitt kaffe utbytte vi de vanliga artighetsfraserna. Den här gången var det managern av detta Starbucks stod i kassan. Han följde upp artighetsfraserna med att fråga hur min upplevelse här är. Jag missförstod honom och trodde att han fått intrycket att jag var turist för vi har aldrig pratat innan. Jag förklarade att jag bor tio kvarter bort och pluggar här i stan. Han log brett och svarade att han förstått det. Sedan pekade han mot resten av caféet och förklarade med sin kraftiga stämma att de inte har så många vita stammisar här så han undrade hur min upplevelse var.

Allt samtal avstannade och en mängd nyfikna ansikten var vända mot mig. Då jag inte är typen som gillar att vara i centrum för allas uppmärksamhet blev jag lite ställd först. Men ryckte sedan på axlarna, log och sa att om jag inte hade haft en positiv upplevelse hade jag väl knappast blivit stammis. Han skrattade och sa att jag hade en poäng. Bredvid mig stod en av de, tydligen få, andra vita stammisarna, en kvinna i 40-års åldern som kan namnet på alla här och de vet alltid vad hon vill ha. Hon flinade, sa att han gjorde detta mot alla som började bli stammisar och att jag tycktes ha fått godkänt på provet.

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

Kommentera

