Allt är möjligt

Att flytta till New York var på ett sätt ett underligt drag från min sida då jag någonstans alltid hyst någon form av förakt mot amerikaner och deras samhälle. Visst har mitt förakt i vissa frågor stärkts, men ett gäng fördomar har slagits hål på och jag har även sett en hel del positiva saker i deras samhälle trots dess brister.

En av de positiva saker som jag lärt mig att se som en amerikansk företeelse, och kanske ännu mer en New Yorksk, är hela den här tanken om att allt är möjligt. Trots att de flesta säger att den amerikanska drömmen är död, så lever ändå den andan kvar. Man sätter högtflygande mål och strävar sedan mot dem med blod, svett och tårar. När jag återvänder till Sverige är detta något jag ska försöka hålla fast vid. Ibland tror jag att grundtryggheten i Sverige (som är helt fantastisk, missförstå mig rätt) gör att vi också blir bekväma och kanske ibland inte uppnår vår fulla potential.

You were born to win, but to be a winner, you must
plan to win, prepare to win, and expect to win.
-Zig Ziglar

Det här inlägget postades i Chasing dreams. Bokmärk permalänken.

Kommentera

