Sista årets praktik

Jag har ju bara nämnt praktiken i förbifarten i vaga termer. Så vad är det för någon verksamhet? Då de i princip har bortprioriterat skolkuratorer på grund av en tight budget i New York så är det istället non-profit organisationer som hyrs in för att göra punktinsatser.

Det är en sådan jag ska göra praktik i. Programmet går ut på att vara kurator till ungdomar som blir remitterade till mig på grund av tonårsgraviditet, könssjukdomar, sexuellt riskbeteende etc. Det vanligaste är tonårsgraviditet där man ska stötta ungdomen i sin beslutsprocess och sedan när de fullföljer sitt beslut. Vi får inte lov att styra ungdomen mot något beslut utan det är alltid ungdomens vilja som är i fokus.

Under intervjun berättade min blivande handledare att man som student blir den enda representanten för programmet på skolan. Alltså ensamarbete utan andra socionomer omkring. Hon frågade hur det skulle kännas för mig och jag sa att det skulle vara pirrigt, men en utmaning jag gärna skulle ta mig an. Sedan förklarade hon att oavsett om ungdomen valde abort eller att behålla barnet var det alltid någon lärare som tyckte att man inte skötte sitt jobb. Det hörde inte till ovanligheterna att de stormade in på ens kontor skrikandes att man var oprofessionell och att man förstörde ungdomens liv. Även detta svarade jag ärligt att jag ändå kände att jag kunde hantera.

Sedan kom det som gjorde att jag nu har varit nervös för praktiken sedan jag fick den 21 maj (börjar inte förrän i september!). De andra studenterna har placerats på de skolor där samarbetet redan är etablerat. Jag var sist in så jag får en ny skola som inte varit med tidigare. Så de första månaderna är mitt jobb att redovisa om programmet för hela personalstyrkan samt för alla klasser. Jag HATAR public speaking. No joke. Svettiga handflator, illamående och svimfärdighet är bara några av min kropps reaktioner. Att göra det på engelska gör inte direkt tanken mer lockande. Här var min entusiasm kanske inte helt ärlig. Jag sa att det inte var min starkaste punkt, men att detta vore det perfekta tillfället att öva (det är det, men oj die angst!).

Jag fick praktikplatsen. Min skola är en high school som ligger ute i Brooklyn. Jag har ansvar för den nätta samlingen av 1500 elever. Detta lär bli en spännande höst!

20120702-063727.jpg

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sista årets praktik

  1. Kajsa Höök skriver:

    Men det grejar du!! ❤

    kram mamsen

Kommentera

