Magiska siffror

Börjar få allt mer sympati för mina tidigare klienter som tyckte det var så jobbigt innan de fick sina fyra sista siffror i sina personnummer när de fick uppehållstillstånd i Sverige. Den där väntan på dessa fyra magiska siffror kunde driva den lugnaste av dem alla till frustration eller tårar.

CSN har fortfarande inte fattat ett beslut i mitt ärende. Då idag var förfallodatum på min räkning bestämde jag mig för att ta de pengar jag har att leva för och betala av så mycket jag kunde. Eftersom skolan inte accepterar mitt kort gick jag till posten för att köpa en money order. Då beloppet var över en viss summa var man tvungen att fylla i ett formulär för att få lov att köpa det.

Det första de frågar om är social security numret. När jag säger att jag inte har ett ser damen bakom disken helt ställd ut. Vänder sig till en kollega och säger att jag inte har något. Kollegan spärrar upp ögonen och säger ”she doesn’t have one?” i misstro. Jag förklarar att jag är utlandsstudent som inte arbetar och följaktligen inte är behörig att få ett. Båda ser lamslagna ut innan kollegan vrålar efter någon inne på kontoret ”this lady doesn’t have a social, what do we do?”. Vid det här laget vet alltså hela personalen på kontoret att jag inte har ett social. Damen som betjänar mig och hennes kollega går bak till vem de nu än skrek på.

Fem minuter senare kommer de tillbaka tillsammans med två andra kollegor. En av dem är en barsk överdimensionerad kvinna som spänner ögonen i mig och med barrytonröst säger ”you don’t have a social?”. Jag svarar nej. ”But you claim to be here legally?” Vid det här laget börjar jag skruva lite på mig och sneglar över axeln på den långa kön bakom mig där flera nyfiket lyssnar på konversationen. Jag förklarar återigen att jag är utlandsstudent. De diskuterar mig medan jag står på andra sidan glaset och känner mig smått dum. Till slut ber de om ID. Jag drar fram passet varpå den barska damen utbrister ”oh no, she doesn’t have a US ID, she’s one of those” och går därifrån.

Efter att visat pass, visum, uppgett adress, ockupation, och fjorton andra uppgifter lyckas de till slut få igenom det. Jag drar mitt kort för att betala. ”That’s a credit card, you have to pay with a debit card”. Lommade hem, ilskgrät i tio minuter och började sedan tänka på mina klienter. I dagsläget hade jag varit villig att betala en ganska saftig summa för att få ett sådant nummer och mina klienter brukade uttrycka samma önskan. Frustrationen kan göra en alldeles utmattad!

Det här inlägget postades i Psykbryt, Reflektioner. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Magiska siffror

  1. Tove skriver:

    Hur kommer det sig att det är massa problem med det nu men inte när du kom förra året? Tänkte också att det är lite intressant att dom är så hårda på social security när man ska jobba på skola men inte brydde sig om det när du jobbade på sjukhus… Tycker synd om dig och tänkte på dig ofta gumman! Stärkande kramar!

    • sarahjohansson skriver:

      Det var bök förra året med, men inte på den här nivån. Dels för att förra året accepterade de mitt kort så då kunde jag betala med det, nu måste jag hitta alternativa lösningar. NY State har lagstadgat att alla som jobbar inom skolsystemet ska background checkas, finns ingen sådan lag för sjukhus. Tack så mycket för kramarna! Se nu till att slänga upp ett presentationsinlägg så du kommer igång! 😀

  2. Kajsa Höök skriver:

    Men, Herre mini tid!!!!!! Vaför är pengar mindre värda när man inte har deras security? Okej om det var en kredit du ville ha… Jag hoppas att en lösning är nära!!!
    Kramar/ mamsen

  3. Kajsa Höök skriver:

    snygg stavning 😉

  4. Hörde om skjutande på Manhattan igår. Sjukt! Börjar tröttna på labila människor!

Kommentera

