Egoboost och mentor

En av mina professorer från förra terminen ville att vi skulle träffas då hon ville ha feedback på hur hon kan förbättra sin undervisning. Jag gillade henne kurs, men hennes undervisning hade ett par ganska grova brister. Har varit lite nervös över detta då jag inte vill förolämpa henne, men idag var det dags. Hade förberett lite anteckningar med feedback och tänkt ut formuleringar som lät hyfsat milda.

Slutade med att vi pratade i 1 timme och 20 minuter. Vi pratade dels om hennes undervisning och i slutändan drog hon ur mig även de hårdaste detaljerna. Sedan diskuterade vi kulturkrockar ett tag (hon är ursprungligen från Kina).

Detta övergick sedan till att bli ett samtal om mina mål inom socialt arbete. Hon dränkte mig i komplimanger så jag nästan började rodna. Pratade om hur duktig jag var på samtalsteknik och hur väl utvecklad min konceptualiseringsförmåga var. Något som fick henne att tro att jag inte bara skulle bli en duktig socialarbetare utan forskare om jag någon gång skulle ge mig in på den banan. Jag erkände att jag är lite nyfiken på det, men att jag inte alls är intresserad av att undervisa. Hon berättade att doktorandprogrammet inte kräver att man undervisar utan man kan ägna sig endast åt forskning om man vill.

Det hela slutade med att hon frågade om jag skulle vara intresserad av att ha fortsatt kontakt, inte bara under min tid på Fordham utan även när jag kommit ut i yrkeslivet, för att hålla varann uppdaterade och träffas och diskutera. Hon berättade även om ett forskningsprojekt hon sökt bidrag för som lät jättespännande. Om det får finansiering lovade hon att ha mig i åtanke för att låta mig hjälpa till och kanske få lite smak av forskningsfältet.

Så det ser ut som jag skaffat mig något av en mentor, något som är väldigt vanligt här. Ett koncept som kanske inte är lika vanligt förekommande hemma, men som jag tror har stora fördelar. Att diskutera sin karriär med någon som har många års erfarenhet inom samma bransch för att hitta nya sätt att utvecklas kan ju knappast skada. Härlig fredagseftermiddag helt enkelt!

Glad tjej

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Egoboost och mentor

  1. Kajsa Höök skriver:

    Du fortsätter att impa på mamsen!
    Och vilken vacker dotter jag har :))

Kommentera

