Jerseybo

Är nu installerad i New Jersey och även om jag trivs känns det som om jag först nu flyttat till USA. Let me explain. Jag är inte överförtjust i detta land och det finns många saker som provocerar mig otroligt mycket. Men att flytta till New York är ändå lite att fuska för någonstans för det finns en skillnad mellan det uramerikanska och det ur-New-Yorkska. New York är en världsmetropol med en sådan otrolig mångfald på väldigt liten yta. Staden är som ett eget litet land med sin egna kultur och sina egna normer och regler.

Att åka in i Jersey gav verkligen en annan känsla. Det ser ut som på filmer som illustrerar amerikanska förorter med klistermärken med budskap på bilarna, låga slitna hus och små ocharmiga varietetsbutiker innehållande allt från jättepaket med tvättmedel till allsköns billiga läsksorter du kan tänka dig.

Sitter nu på tåget in till Manhattan. Pendlingen till skolan tog bara en dryg timme. Till praktiken blir det däremot 1 h och 45 min per håll. Men vad gör väl det för nu har jag tryggheten och energin jag behöver för att kunna lägga 200% energi på boendesökande.

20121010-075012.jpg
Måste gå och handla idag så jag slipper äta McDonalds till frukost!

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jerseybo

  1. Igor skriver:

    Som gammal Jersey bo(Atlantic Highlands med utsikt över havet & Biscata Bay) tyckte jag det var gött att bo utanför New York men ändå ha nära in.

    • sarahjohansson skriver:

      Mja, hade det varit självvalt, och utan två timmars pendling till Bx om mornarna så hade jag nog kunnat uppskatta det 😛

Kommentera

