Tomma ord?

Amerikaner tenderar att använda de mer extrema formerna av ord när de beskriver saker, ger beröm och så vidare. Detta gör att jag oftast tar komplimanger från amerikaner med en nypa salt. Men ibland vet jag inte om de menar allvar med sina komplimanger eller inte. Fick ett mail från en av mina professorer idag:
”Read your journals, Sarah, and will return them to you Tuesday!
They were extraordinary…
If I could give you an A+ for you grade, I would.
Hope you find comments and thoughts helpful in fine tuning
your superb clinical instincts.”
Han pratar om en uppgift vi hade där vi kritiskt skulle analysera vårt personliga yrkesutövande och användande av oss själva som verktyg i reflektionsdagböcker. Jag hade inte kontaktat honom utan han skickade detta från ingenstans. Ni som bott i det här landet längre än jag, eller umgås med många amerikaner – är sånt här bara tomma ord? Eller kan man ta åt sig lite?

Bildkälla Google

Det här inlägget postades i Kontraster, Reflektioner. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Tomma ord?

  1. Veronika skriver:

    Efter 10 ar i detta landet skulle jag saga att du ska DEFINITIVT ta at dig all ara till 100% 🙂

    • sarahjohansson skriver:

      Okej, hoppas du har ratt!

      Men upplever inte du ocksa att man garna anvander superlativ eller en starkare form av ord an vad vi gor i Sverige? Exempelvis att de anvander love for allt – I love it! Medan vi hemma i Sverige hade sagt gillar i en liknande situation.

      • Veronika skriver:

        Jo absolut. Det är som om dom använder samma ord då vi har flera för olika situationer. Jag tycker det sitter i små nyansskillnader som man får bedöma med tanke på situationen, personen, relationen, tonen, ögonkontakten, osv. Och vips så börjar man själv att ”love” allt möjligt hit och dit 🙂

      • sarahjohansson skriver:

        Haha jo jag har allt kommit på mig själv med att love saker till höger och vänster och tänker i mitt stilla sinne att jag låter som nåt litet collegevåp 😛

  2. Ann skriver:

    Jag kanske skulle halla med om det i vardagslivet, att de anvander starkare former som exempel Love it, men nar du studerar sa ar det definitivt ingen som ger berom om du verkligen inte fortjanar det. Sa bra jobbat 🙂

  3. Åsa skriver:

    Duktiga du! Klart du ska ta åt dig. Ha en fin helg! Kram

  4. Kajsa Höök skriver:

    Ta åt och njut i fulla drag!!
    /stolt mamma 😀

Kommentera

