Svenskättad lyx

Jag har saknat att använda crème fraîche när jag lagat mat här. Tänkte att det nog finns nånstans, särskilt i de dyrare matvarubutikerna, men varje gång jag frågor personalen har de ryckt på axlarna och sagt Never heard of. Häromdagen sprang jag på fet av misstag. Crème fraîche kan nämligen hittas i delikatessosthyllan (vilket skulle kunna förklara varför det inte är särskilt vanligt att använda i matlagning här. 227 g kostade 30 kr. Jag var så glad över att hitta det att jag glatt pungade ut med det. Väl i köket vände jag på burken och såg utgångsdatumet. Hur lång hållbarhet har vi på vår crème fraîche hemma? Denna gick i alla fall inte ut förrän 30:e januari nästa år. Den var inte riktig likvärdig vår, men klart värd de 30 kronorna denna gång. Ibland är det de små sakerna som förgyller tillvaron!

20121124-143502.jpg

Det här inlägget postades i Kontraster. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Svenskättad lyx

  1. Henrietta skriver:

    Jag har ocksa letat efter det som en galning! Far kolla i delikatesshyllan nasta gang. Annars har Philadelphia en som heter cooking cream som brukar finnas vid cream cheesen som funkar ratt sa bra, dock finns det ingen plain utan bara smaksatta.

    • sarahjohansson skriver:

      Jag tror inte de vet vad sjutton det är bara. För jag var tillbaka till samma affär igår. Då fanns det inte längre vid delikatessostarna. Däremot fanns det ett annat märke som stod bredvid keson istället.
      Jo, har provat den philadelphian men de hade slut på den när jag var och handlade förra veckan.

  2. Henrietta skriver:

    Skumt… Far val se till att kolla pa alla tankbara stallen da i sanna fall!

Kommentera

