Gypsy lifestyle

Fyra månader, nio sovplatser. Förstår plötsligt varför jag känner mig lite utmattad. Slängde ihop en liten karta. Inte exakta platser, men i närheten. Lite roligt. Och lite absurt.


Kanske inte så konstigt att jag drömmer om ett rum där jag kan stanna på obestämd tid med min egen (snorbilliga) säng.

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Gypsy lifestyle

  1. S skriver:

    Oh I feel ya! Jag förstår din dröm, alla vill väl ha den där känslan av ”hemma”.

  2. karinsundin skriver:

    Men oj, vad jobbigt! Varför kan du inte få en egen bostad? Är det för att du är utländsk student? Det är ju inte helt billigt att hyra en lgh i NYC men många vill ju dela bostad. Har du kollat bostadsforum på Svenska Kyrkans websida? Där kan du lägga in en egen annons också! Jag hoppas verkligen att det ordnar sig. Karin.

    • sarahjohansson skriver:

      De flesta hyresvärdar kräver att man har ett social security number för att de ska kunna göra en credit check på en (för att se att man inte har en massa betalningsanmärkningar och sånt). Som student har jag inte sånt nummer och då kräver hyresvärdarna oftast att man betalar ett ÅRS hyra i förskott, vilket jag inte har.
      Min budget är väldigt tight eftersom jag går på ett dyrt privat universitet, bostadsforumet på kyrkan har ofta annonser med rätt saftiga hyror. Det löser sig i sinom tid. =)

      • karinsundin skriver:

        Ett års hyra i förskott!! Det är ju inte klokt!! Inte många som kan bläddra upp den summan!! Tack och lov kommer jag att få SS# och min arbetsgivare kommer att hjälpa mig med att finna en lgh… Känns skönt att veta, nu när det verkar vara så trixigt att få ett hyreskontrakt. Märkligt att hyresvärdarna ska vara så svårflirtade… När man kikar runt på bostadsannonser, så är det ju många lgh som det verkar ta tid innan de hittar ngn hyresgäst till. De skulle väl kunna hyra ut någon av dem till en skötsam, svensk, masterstudent…. Lycka till!!! Karin.

      • sarahjohansson skriver:

        Har man ett ss# så är det inga större problem. Men man måste betala skatt för att få ett sånt och eftersom jag inte jobbar än så gör jag inte det😛 Vad är det du ska jobba med här?

      • karinsundin skriver:

        Hej igen! Jag är sjuksköterska och ska jobba på en akutmottagning. Det har tagit en hel evighet med papper hit och dit, tester, extra praktik och annat elände men nu är det klart och jag ska till min VISA-intervju i April. Går allt efter planerna, går flyttlasset västerut till sommaren. Längtar!!

        Det verkar som du har tänkt att jobba i USA när du är klar med studierna. Hoppas att det inte kommer att ta flera år för dig att få Green Card. Det kanske är lättare när du har studerat där… Vem vet? Jag räknas som ”Skilled Worker” då de behöver sjuksyrror men det har inte hindrat myndigheterna från att dra ut på processen i många år…

        En helt annan sak. Du som gillar att dansa Salsa – kan du tipsa om ett ställe där de har bra danskurser?? Jag har verkligen lust att lära mig dansa Salsa! Älskar musiken och rytmerna! Karin.

Kommentera

