Frustrerad i kvadrat

Jag har nämnt för er att jag har två saker som jag så gärna vill prata om men som jag inte vill jinxa. En av dessa saker var att jag har haft en diskussion med ett amerikanskt E-bok-förlag. Diskussionen slutade med att de erbjöd mig ett kontrakt för att skriva en kort reseguide baserat på ett förslag jag hade skickat in. Eftersom jag drömmer om att en dag bli en publicerad författare kändes detta som ett bra första steg (drömmen handlar om att bli författare av en bok i fysisk form :P). När jag fick kontraktet skickat till mig var jag helt lyrisk för det kändes stort. Men så började jag läsa kontraktet och ett gäng av klausulerna handlade om skatt. Insåg att mitt visum ju begränsar vad för typ av inkomster jag får ha när jag är här så jag började göra lite efterforskningar. Enligt visa-restriktionerna och enligt ett gäng advokater på olika onlineforum är det olagligt för mig att 1. Skriva en bok för ett amerikanskt förlag. 2. Tjäna royalties (vad heter det på svenska?? Googlade men hittade inget) från ett amerikanskt förlag när jag är i USA på ett studentvisum.

Så euforin ersattes av frustration och uppgivenhet över alla dessa jäkla restriktioner. Har frågat runt efter en bra immigration attorney i mitt sociala nätverk. Om det inte är alldeles för dyrt skulle jag vilja konsultera en för att se om det finns vägar runt dessa restriktioner. Så förutom att skriva ett paper från början till slut var detta vad jag satt och pysslade med igår.

20130202-105205.jpg

Det här inlägget postades i Chasing dreams. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Frustrerad i kvadrat

  1. alyssemeow skriver:

    This is amazing! There has to be a way to get around this bullshit!!

  2. Hoppas verkligen att det finns en lösning!!

  3. karinsundin skriver:

    Det borde väl gå bra om de gör utbetalningen till ditt konto i Sverige?? Jag har i många år gjort översättningsjobb av medicinska forskningsdokument åt en Amerikans Firma. Det har gått helt bra. Men det kanske är olika när du är bosatt i USA. Hoppas det ordnar sig, för det skulle ju vara kanon för dig om det gick att fixa. Håller tummarna!!

    • sarahjohansson skriver:

      Nope, har du ett F1-visa får du inte tjäna pengar från ett amerikanskt företag om det inte är on campus employment eller en del av ditt OPT men då måste jobbet kräva degreen du tar. Även h1b-visat är detta olagligt då det visumet är employer specific så rent juridiskt kan du inte fortsätta med ditt översättningsjobb när du flyttar hit. Kanske inte sannolikt att de kommer på dig, men det är ändock olagligt. Men hoppas att det finns något typ av loop hole!

      • karinsundin skriver:

        Hmmm… Men jag kommer ju att ha ett Green Card, så då kan jag väl jobba med vad jag vill på sidan om…? Något annat låter ju konstigt, jag får ju inte arbetstillstånd för ett enda speciellt arbete. Vill jag göra något annat efter ett tag så är det ju inte några problem… Eller?? Hoppas du kan hitta ett litet kryphål så det ordnar sig.

      • sarahjohansson skriver:

        Aaahhhh, jag visste inte att du ansökt om Green card, jag trodde du skulle komma på ett h1b arbetsvisum.

      • karinsundin skriver:

        Nix, det är Green Card som gäller. Fick besked om att det vara lika bra att söka om det med en gång, så att jag inte behövde börja om och tjafsa med byråkratin en gång till när jag flyttat dit.🙂

  4. sara skriver:

    Royalty funkar ju utmärkt att använda i svenska sammanhang, annars tror jag den mest korrekta översättningen blir ”upphovsrättslig ersättning” – här snålas inte på bokstäverna!

Kommentera

