Food for thought

Sedan jag flyttade hit har jag fascinerats och stundvis förfasats över barnuppfostringstekniker här. Nu tänker jag inte förlora mig i haranger kring lagar, att USA är det enda land förutom Somalia som inte ratifierat barnkonventionen eller andra saker som får mig att gå igång. Dock lärde jag mig något under min traumakurs som fått mig att se en del situationer i ett annat ljus.

Att se föräldrar vara barska mot sina barn, beordra mer än resonera och en och annan örfil offentligt är inte ovanligt här. När jag fört det på tal med amerikaner har jag mötts av antingen en oförstående min, alternativt kommentaren ”it’s a cultural/ethnical/black/hispanic/whatever else prejudice thing”. Inget har gett mig någon större insikt och jag har fortsatt att skaka oförstående på huvudet när jag ser en förälder skrika åt sitt barn för att de tappade sin vante på gatan, eller ge dem en örfil för att de inte satte sig ner på bussätet på en gång.

Min professor i traumakursen blev fruktansvärt provocerad när någon sa att det var en kulturell eller etnisk företeelse med ”harsh parenting”. Hon förklarade att forskning visar att förekomsten av detta ökar exponentiellt tillsammans med förekomsten av community violence (samhällsvåld?). Det gör kanske inte beteendet okej, men åtminstone mer förståeligt. Om en dag på lekplatsen innebär en risk att du behöver ducka för pistolskott eller knivbråk är din situation något annorlunda än om du lever i något sött litet villaområde där alla känner alla. Om drive by’s är din verklighet har du inte tid att sitta på huk, förklara för barnet varför du vill att de ska göra som du vill och vilka konsekvenser det får om de inte lyder. Du behöver ett barn som lyder din order på 0.2 sekunder, annars kan ditt barn dö.
images

Det här inlägget postades i Kontraster, Reflektioner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Food for thought

  1. Lisa skriver:

    Fruktansvärd verklighet.

Kommentera

