”Our job is to help teens develop roots to grow, wings to fly”

Om två och en halv månad tar jag examen, så det är dags att börja titta på jobb. Trots att jag fortfarande filar på mitt CV satt jag igår kväll och tittade på jobbannonser. En del såg intressant ut, men inget gav någon direkt wow-känsla.

Sitter nu på föreläsning och en av mina kursare redovisade om framgångsrika förebyggande program för tonåringar. Ett av programmen gav mig gåshud och wow-känsla (inser så klart att jag inte kan vara petig, men man kan väl få drömma?). Statistiken på tonårsgraviditeter i det här landet är skrämmande. Det här programmet är ett av få som har haft stora framgångar i att förebygga tonårsgraviditeter samt att minska procent av studenter som hoppar av skolan. Hade jag hittat ett jobb i det programmet hade jag nog gråtit av lycka.

Här är ett klipp om programmet från deras 25-års jubileum.

Det här inlägget postades i Random. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till ”Our job is to help teens develop roots to grow, wings to fly”

  1. Marinus skriver:

    Angående arbete! Ett inslag på nyheterna behandlade USA:s budgetkris. Kontentan var att stora nedskärningar inom försvaret (på tiden!) var att vänta. Hur kommer nedskärningarna slå mot det sociala arbetet och tror du detta kommer påverka dina chanser att hitta ett jobb?

    Kul blogg, NY i allmänhet är fascinerande och din uberprestationsförmågajaghinnerpluggalite innanpraktikenosv i synnerhet🙂

    • sarahjohansson skriver:

      Hej och välkommen hit Marinus!
      Nedskärningar har gjorts till höger och vänster inom mitt fält sedan 2008, så jag tror inte att det kommer vara det största problemet. Åtminstone inte så länge borgmästare Bloomberg får vara kvar då han faktiskt är mån om invånarna i New York och ser vikten av socialarbetare, lärare och sjukvårdspersonal. Dock är arbetsmarknaden tuff generellt i NY, och inom min bransch är NY extra tufft då ett stort antal socialarbetare tar examen varje år.

      Min största utmaning blir min brist på språkkunskaper. Nästan alla annonser för socialarbetare kräver att du är bilingual Spanish-English or Chinese-English, då dessa grupper är stora och ofta har en låg nivå på engelskkunskaper. Dessutom försöker många organisationer aktivt undvika att anställa vita då det ses som ett förtryck att majoriteten av anställda i socialt arbete är vita då klienterna till största delen inte är det. Så ett nytt språk och en ny hudfärg är vad jag behöver för att bli konkurrensmässig. Men jag gillar ju utmaningar, så förhoppningsvis lyckas jag ta mig igenom även denna!

      Tack så mycket, kul att du läser! Hur hittade du hit?

  2. Christina Latoona Fröjdlund skriver:

    Hej Sarah! Sicket FANTASTISKT klipp! Affirmera att du arbetar med detta ..and it will happen.
    I mitt nästa liv vill jag gärna bli socialarbetare i N.Y.

    kraam
    /Tina

    • sarahjohansson skriver:

      Visst är det! Jag blev alldeles till mig!
      I ditt nästa liv kan du bli precis vad du vill, så go for it!
      Hoppas karriären och allt annat går bra hemma i Götet!
      Kram Sarah

Kommentera

