NY-kärlek

Times Square. Bildkälla: Google.

Times Square. Bildkälla: Google.

Fick förfrågan av Strawberrydaiiquirii om NY-tips då hon och hennes mor ska hit på en långweekend in september. Tänkte att jag ju kunde dela med mig av de lösa tipsen i mitt svar:

”Hej hej!
Såg din kommentar om NY-tips på min blogg, men har haft lite fullt upp så svarar först nu.
Åh vad kul att ni åker hit på en weekend. Hm, tips. Well, först och främst skulle jag säga slopa idén på dagsutflykt till DC. Jag har inte varit där än, men alla mina vänner säger att det är minst en två dagars utflykt för att man ska hinna med att se det viktigaste och kunna njuta. Och sedan brukar de flesta som åker på weekends till NY i slutändan säga att en långhelg var för kort och att de borde bokat en vecka istället, så att göra utflykter när ni är här så kort gör ju att ni missar massa värdefull NY-tid (sedan är jag kanske partisk med min NY-kärlek😉 .

Tips. Hm. Först och främst skulle jag säga http://ettannatnewyork.blogspot.com. Grym blogg med massor roliga tips. Därutöver skulle jag säga: Central Park, Brooklyn Bridge, en promenad på the Upper West Side (väldigt pittoreskt) och sväng ut mot Hudson River där ni även kan hitta parken där slutscenen i You’ve got mail är inspelad samt ät en efterätt på Café Lalo där huvudkaraktärerna i samma film träffas, en halvdag utanför turist-NY (typ utflykt till Brooklyn eller Harlem där man kan känna den riktiga NY-pulsen och se mer än det glittriga turist-NY) för en måltid och strosande bland folk, gillar ni böcker är min favoritaffär Housing Works bookstore där all vinst går till att hjälpa hemlösa HIV-smittade, gå på en riktig amerikansk, gammal och lite schleten amerikansk diner för lite äkta friterad kultur, gå på gratis utomhusbio i någon av stadens alla parker och småprata med New Yorkarna, gå på något av stadens oräkneliga museum, ät soulfood, gå in på Grand Central Station och känn old school glamouren i den vackra arkitekturen och det konstnärliga taket, shoppa dyrt i SoHo eller fynda märkesgrejer på Burlington/Century 21 alternativt shoppa snorbilligt men med tveksam kvalitet i Harlem eller Chinatown, ät god brunch på Sarabeths, gå och gör mani-pedi, ta ett glas vin på någon av stadens oräkneliga mysiga små vinbarer.

Skulle kunna fortsätta i all evinnerlighet, jag älskar den här staden. Är det något som låter lockande kan du svara på min blogg så kan jag ge dig mer detaljer. Min mamma fyllde 60 förra året så jag gav henne en flygbiljett hit som present, så i maj kanske jag har fler tips på mor-dotter aktiviteter. =)
Kram Sarah”

Hon frågade även om hur svårt det var att få biljetter till the Late Show med Letterman. Vet inte hur svårt det är, men här hittar ni information om hur man går tillväga.

Central Park, den gröna oasen i betongdjungeln. Bildkälla: Google.

Central Park, den gröna oasen i betongdjungeln. Bildkälla: Google.

Pittoreska Upper West Side brownstones. Bildkälla: Google.

Pittoreska Upper West Side brownstones. Bildkälla: Google.

Det här inlägget postades i NY-tips, Random. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till NY-kärlek

  1. Tack snälla rara du, uppskattar ALLA tips. Vi var i NYC 2 veckor -08 första gången, jag och min syster. Så jag har gjort de flesta turistgrejerna. Vi åkte även till DC den gången. Tänkte mest på min mamma som inte varit där i samma utsträckning. Love NYC🙂 Nu när man sett allt glitter vill man hitta guldkornen😀

  2. Trillingnöten skriver:

    Ps. Skitsvårt med biljetter till Letterman🙂 Men ställ er i kö så kanske ni kan få nåt till september🙂 Att få biljetter till Saturday Night live är något ”enklare” om man är morgonpigg. Är det av intresse så kan jag tala om hur🙂

Kommentera

