Invigd

Jag bor hyfsat nära JFK numera. Vilket innebär att vid vissa tidpunkter är min tunnelbanelinje fylld med nyanlända resenärer. Igår satt jag och iakttog en brittisk trio. Två killar och en tjej. Tjejen försökte se cool och oberörd ut men tappade masken när en crackmissbrukare klev på och höll ett sluddrigt tal medan hennes kropp rörde sig på det där spastiska sättet. Under färden tittade de storögt ut genom fönstren, reagerade på den unga pojken som klev på och sålde m&m-påsar, den enorma karln med guldtänder och oräkneliga kedjor runt halsen som tagen ur en rap-video, och paniken i deras ögon blev total när MTA sin vana trogen la om rutten så att A-tåget gick på F-linjen. Jag mindes när jag, Tove och Magnus kom hit första gången. Deras reaktion påminde mycket om min egen och jag satt och log för mig själv.

Idag ser jag mig inte lika storögt omkring för detta är min vardag. Istället noterar jag detaljer som jag inte såg i början. Hur New Yorkarna ser helt oberörda ut men sänker volymen på sin musik så de kan höra crackmissbrukarens rant. Hur pojken med godiset tittar åt båda håll innan han kliver in i vagnen och sedan slänger ett öga genom fönstret in till nästa vagn för att försäkra sig om att inga poliser är där. Hur de nästan omärkbart lyfter på ett ögonbryn åt rap-klyschan och ler om du kommer på dem. Hur det himlas med ögonen och någon postar en FB-status om hur mycket de hatar MTA men ingen blir stressad av omdirigeringen av tunnelbanetrafiken. Dessa nyanser gör att man känner sig lite invigd i det under som är New York.

20130323-233928.jpg

Det här inlägget postades i Kontraster, NY romance, Reflektioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

