Sarah, den svenska blatten

Idag frågade Nathalie, en av de andra praktikanterna hur mitt jobbsökande går och jag fick skamset erkänna att jag inte börjat eftersom jag fortfarande inte skrivit mitt amerikanska CV. Varje gång jag öppnar dokumentet får jag en total mental block och bara stirrar på det. Har tillbringat ansenlig tid med att stirra på det och djupandas vid det här laget. Resultatet är inget att hänga i julgranen – kontaktuppgifter och en halv paragraf om min nuvarande praktik.

Sa till Nathalie att jag tror att jag är rädd för att skriva det för att jag är rädd att misslyckas. Låter säkert dramatiskt, men det handlar inte bara om ett jobb – det handlar om vilken världsdel jag kommer bo i om ett par månader och ska jag vara helt ärlig så är jag skraj över detta. Har vänner som tagit examen från mer prestigefyllda skolor, med praktikplatser som slår betydligt högre, som kämpat som stollar i flera månader får att få ett socialarbetarjobb. Och här kommer lilla jag, invandraren med brytning, inga amerikanska arbetsreferenser, tillfälligt visum, med en utländsk examen och bristande erfarenhet. Känner mig nog inte helt konkurrenskraftig.

Men att erkänna denna rädsla inför någon var kraftfullt för fann mig ikväll på Starbucks där jag skrev klart hela CV:et. Lyckades till och med få det att låta som att jag är en hyfsat kompetent person. Har precis skickat det till en vän för språkredigering. När hon är klar ska det skickas till skolans socialarbetar career advisor för revidering.

20130325-213654.jpg

Det här inlägget postades i Chasing dreams, ESL, Psykbryt, Reflektioner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sarah, den svenska blatten

  1. Är det OPT som du kommer få när du är färdig med dina studier? Då har du ju 90 dagar på dig att hitta ett jobb, från att din OPT börjar. Så börjar du söka jobb redan nu så har du ju större chanser🙂
    Jag fick en booklet från career services på skolan med en massa bra tips, bland annat om vad dom frågar på intervjuer och så. Så länge som du får ett jobb, så är det ju lättare att få ”bättre” jobb i framtiden, och kanske även ett där du kan bli sponsrad.

    Just do it!🙂
    Lycka till!

  2. sarahjohansson skriver:

    Yes, OPT är det som gäller. Har ansökt så nu gäller det bara att få EAD innan dess. Ska på min första jobfair nästa vecka vilket ska bli spännande och nervöst! Ja, ska sätta tänderna i jobbsökandet ordentligt nu när jag äntligen fått tummen ur och skrivit mitt CV. Tack för peppen!

Kommentera

