Prestationskultur

Fem veckor med klasser kvar när denna dag är över. Galet. Helt komplett galet. Fick tillbaka två papers idag. A på båda vilket känns gött. Någon frågade hur svårt det är att få A.

Efter vad jag förstått så har olika skolor olika betygsystem i viss utsträckning. Fordham håller ganska tuffa krav på sina betyg, så för att få ett A måste du ha 95% rätt på uppgiften. Jag vet andra skolor här som har 90-92% för att få ett A. Hemma hade jag ingen aning om vad gränserna var och hade inte alls samma prestationshets som här. Men det är på något sätt en del av kulturen. USA generellt och New York specifikt har en helt annan prestationskultur än vad vi har hemma. På gott och ont. Visst kan det leda till stress, men personligen är det en kick för det får mig att sträva mot högre mål än vad jag gjorde hemma. Det blir inspirerande helt enkelt.
report20card

Det här inlägget postades i Pluggfrenzy. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Prestationskultur

  1. A. skriver:

    Hej!

    Jag är snart färdig socionom (tar examen till sommaren) och är så sugen på att läsa en master i NY. Hur gick du tillväga för att komma in och hur ser möjligheterna ut att få ett jobb efter avslutade studier?

    Om du har möjlighet vore det helt fantastiskt om du kan maila mig info🙂

Kommentera

