Ångestboll

Har fått ett par förfrågningar om uppdatering angående terapeutjobbet. Vet inte hur det går med det. De bad om tjänstgöringsintyg från samtliga mina arbetsgivare i Sverige vilket var lättare sagt än gjort. Enheten där jag var kontaktperson sa tvärnej först då det var ett förtroendeuppdrag och inte en anställning. Då jag sa att hon gärna fick skriva det i intyget sa hon till slut att ”Jag förstår inte vad det ska vara nödvändigt för, men jag får väl helt enkelt finna mig i det. Maila så får jag titta på det.” Hon har ignorerat mina mail sedan dess och går inte att få tag på via telefon. Hade ett uppdrag hos dem i över två års tid. Kul att de uppskattar sina kontaktpersoner.

Behövde även ett praktikbevis från GU. De ville inte skriva något utan tyckte jag skulle använda det intyg jag fick på svenska. Jag erbjöd mig att översätta det eller skriva ett basalt intyg som hon kunde styrka genom att kolla i deras register. Hon ignorerar också mina mail.

Fick efter många om och men ett giltigt intyg från Göteborgs stad som jag är innerligt tacksam för. Imorse hade jag fått mail med intyget som skickades från sjukhuset till arbetsgivaren här. Det var på svenska. Läste det så fort jag vaknade på morgonen och började störtlipa. Tydligen har inte arbetsgivaren en skyldighet att översätta såna intyg. Men allt jag behöver är ett papper som styrker att jag Sarah Johansson haft anställning som x under perioden x-x. Lyckligtvis hade jag världens bästa enhetschef på det jobbet så hon var villig att skriva ett intyg trots att löneavdelningen tyckte det räckte med ett intyg på svenska.

De vill även ha ett intyg i ett slutet kuvert från GU som styrker att jag tog examen där. Då det är en utländsk examen räcker inte originaldiplomet (välkommen till landet av förfalskningar). Examensenheten har en handläggningstid på en dryg månad och jag får inte tag på dem via telefon.

Arbetsgivaren har ringt mig flera gånger för att se om dokumenten är på väg. De ville ha någon som började förra veckan. Och det senaste telefonsamtalet slutade med orden ”We hope you can manage to get these documents because we want you here as soon as possible”. Magkatarrsymptomen börjar göra sig hörda. Inget officiellt erbjudande har gjorts men de verkar onekligen intresserade. Tanken på att förlora ett drömjobb för att svenskarna är obekväma med att skriva på engelska ger mig massiv ångest.

Men de säger ju att trägen vinner så jag tänker fortsätta kämpa på. Nu ska jag dock försöka skjuta detta åt sidan för om fyra timmar kommer kära Anna på besök och då vill jag inte vara en passive aggressive ångestboll!

Det här inlägget postades i Chasing dreams, Psykbryt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ångestboll

  1. Kajsa Höök skriver:

    Vad i h e l v e t e (jag finner inte ett enda bättre ord) är det för land jag lever i? Svenska är ju ett minoritetsspråk, ett intyg på engelska som är ett världsspråk borde man väl för herrans namn kunna skriva de enstaka ord som behövs på engelska! Det är ju inte lilla, halvskumma firman på hörnet du jobbat på, det är ju en myndighet och ett universitet du gått på.
    Handläggningstid som är sanslös…

    Lycka till min goa unge!😉 kram// mamsen

  2. Trillingnöten skriver:

    Jag håller med om att Sverige är så stelbent när det gäller sånt här. Väldigt, väldigt konstigt. Som TUR var fick jag ett engelskt dokument med i min examen jag tog som lärare 2005, annars hade det nog varit ett helvete att fixa det nu när jag måste ha ett…det är bara att tjata på! Du har rättigheter också…

  3. Henrietta skriver:

    Ah, vad trott jag blir nar jag laser detta. Jag hoppas verkligen de far fram de dar dokumenten snart, och som ovanstaende namnde: tjata pa och ge dig inte! Kram

  4. Så irriterande med trångsynta människor som inte kan engelska, jag menar hur svårt är det att förstå att du behöver ett intyg/referens till ett kommande jobb? Vilken trög person. Oavsett om du varit anställd eller ett förtroendeprojekt så borde hon väl fatta att man kan komma att bli en referens till den personen? Suck. Hon är säkert kass på engelska, det var nog där skon klämde. Lycka till med jobb!

Kommentera

