Typisk jobbdag?

Någon frågade vad mitt jobb innebär och hur en arbetsdag ser ut. Kortfattat kan man säga att jag jobbar som familjeterapeut med tonåringar som har en övervakare. Metoden MST innebär att man jobbar med föräldrarna, ungdomen, skolan, övervakaren, basketcoachen osv för att minska riskfaktorerna för att ungdomen ska bli arresterad igen. Domaren gav föräldrarna alternativet att delta i denna intensiva terapi som ges i hemmet istället för att skicka ungdomen till ungdomsfängelse.

Typiska dagar finns nog inte riktigt i detta jobb. Kan använda idag som exempel:
9-10: Terapisession med en ensamstående mamma i deras kök.
11-13: pappersarbete på kontoret.
13-15.30: grupphandledning.
16-17: teamkonsultation med en utomstående expert inom MST
17-17.30: prep för dagens sista session.
17.30-19: tunnelbanefärd till mitt i ingenstans.
19-20.30: Skulle haft en introduktionssession med en mamma och hennes 13-åriga son som släpptes från remand (som ungdomsfängelse light där man förvarar minderåriga i väntan på domen om de anses potentiellt vara en fara för samhället) i fredags. Vi skulle fixa med en massa pappersarbete för att kunna officiellt öppna ärendet. Men när jag kom dit visar det sig att sonen rymt och varit borta i 9 timmar. Så istället organiserade vi en sökning efter honom i de områden han vanligtvis hänger. Mammas och min lott föll på tunnelbanestationen där gängmedlemmarna (20-30 årongar) han vanligtvis associerar med, hänger. Det misstänks att han används som droglangare för att av de mer kända gängen här på östkusten. Nitlott. Sitter nu på tunnelbanan hem.
20.00-8.00: jourtelefon som alla klientfamiljer från hela vårt team kan ringa på om familjen har en kris.

Klockan är nu 21.00 så dags att gå hem och äta kvällsmat. 9.00 imorrn ska jag på rättegång. Lite lätt crazy jobb, men jäkligt spännande!

Det här inlägget postades i Chasing dreams. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Typisk jobbdag?

  1. A. skriver:

    Det låter så otroligt spännande, men också krävande. Men jag blir pepp på att någon gång arbeta som MST-terapeut🙂

  2. mamsen på jobbet skriver:

    Som sagt spännande och krävande. Ger mycket erfarenhet på kort tid kan jag tänka mig.

  3. Nora skriver:

    Låter spännande och som om att du inte behöver sitta och rulla tummar! Härligt!
    Hur ligger lönerna för MST-terapeuter i NYC? Du behöver inte svara specifikt hur just din lön ser ut, men i runda svängar?

  4. karinsundin skriver:

    Oj, vad spännande och omväxlande det låter!! Det är ju verkligen ett jobb där du kan ha chansen att förändra andras liv till det bättre!🙂 Lycka till!

  5. Oj vad tufft det låter. Som med alla andra yrken där man har kontakt med människor så borde du ha dagar som du blir lika less på klienterna som jag gissar jag? Men desto roligare när man får ett kvitto på det jobb man har utfört och möts av tacksamhet. Då är det värt det!🙂

Kommentera

