Klockan, klyschan, kvinnan

Jag har aldrig varit en av de kvinnorna som alltid vetat att jag vill ha barn. Snarare tvärtom. De senaste åren har jag gått från att knappt tolerera deras existens till att fastna i långa busmatcher med dem på tunnelbanan. Började tänka för mig själv att man ska aldrig säga aldrig.

Så dejtade jag en man under några månader som jag kom att hålla av väldigt mycket. En kväll när vi satt och åt middag kom barn upp i samtalet och han sa att han inte vill ha fler barn (han hade två från ett tidigare förhållande). Det tog mig lång tid att inse och ännu längre att erkänna för mig själv, men det uttalandet hade en stor inverkan på mig. Jag insåg att jag inte kunde tänka mig ett förhållande där barn inte var ett alternativ.

Idag är första skoldagen på terminen i New York. Hade en morgonsession 7.30 imorse så när jag var på väg dit mötte jag mängder av föräldrar som höll sina barn i handen på väg till första skoldagen. Barnen med förväntansfulla men sömniga ansikten, färgglada ryggsäckar och propra skoluniformer. Föräldrar som pussade varann och önskade varann en fin dag eftersom barnen går i olika skolor.

Jag stod där och blev nästan överväldigad. Det är det jag vill ha. En familj.

Det här inlägget postades i Reflektioner. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Klockan, klyschan, kvinnan

  1. Hanna Lans skriver:

    En familj är trevligt att ha! I den sitsen du befinner dig är det viktigt att tänka igenom om du kan tänka dig att ha barn i USA. Om förhållandet till pappan tar slut, kan du tänka dig att bo kvar där då? Himla trist att behöva tänka så, men det är ett helt annat läge att få barn i USA än i Sverige om man separerar. Med vänlig hälsning, Dysterkvisten som råkade gifta sig med en amerikan och sedan skilja sig från densamme …

    • sarahjohansson skriver:

      Vad roligt att du kikade in på min blogg! Jag gav din bok till min mamma i julklapp så har en känsla av att hon kanske skulle protestera om jag startade familj här🙂 Men jo, har haft det där i bakhuvudet. Så himla många faktorer att ta i beaktning, särskilt som jag tidigare var hyfsat säker på att detta inte skulle vara aktuellt för mig.

  2. Inger skriver:

    Du kommer bli en fin mamma!!och en helt fantastisk fru förstås.
    Kram på dig

  3. På torsdag kommer jag till NYC. Tänkte höra om du har något bra tips på drinkställe? Och vet du om man kan ta sig ut till Coney island efter stormen?🙂

    • sarahjohansson skriver:

      Åh vad kul att du kommer hit! hoppas du får det underbart! Visst kan man ta sig till Coney Island, bara att hoppa på tunnelbanan. Var där för en hemmasession senast idag🙂

      Drinkställen, hm, finns mängder:
      Om du är i midtown har Fashion 40 chokladmartinis som är To die for. Är du på Lower East Side rekommenderas Verlaine. Nära Columbus circle – takbaren på hotel empire (hotellet från gossip girl om du nånsin tittat på det). Är du i Harlem – Corner Social. Vill du ha en mysig divebar finns alltid Jimmy’s bbq som har flera locations. För gott vin/drinkar, otroligt goda Tapas och världens mysigaste stämning rekommenderas Bar Jamon, ligger nära Union Square. Googla ställena så hittar du exakt adress.🙂 säg till om du har fler frågor!

  4. A. skriver:

    Jag förstår dig fullt ut. Jag har gått från att ha typ fått utslag vid åsynen av barn till att ha en darrande underläpp så fort en liten en är nära. Hela min kropp skriker efter det…Jag är förlovad och har sambo sedan flera år tillbaka, men jag kan ärligt säga att skulle han inte vilja ha barn – då skulle det inte fungera.

Kommentera

