Fulgråt deluxe

Okej, visa update. Senast jag skrev såg det ut som att Sverige var enda alternativet. Min arbetsgivare backade ur och ville inte längre sponsra mig. För dyrt och omständigt var konsensus. Förhandlade, argumenterade och jobbade som ett svin för att visa vad de skulle gå miste om. 1.5 vecka innan ansökningsdeadline fick jag ett slutgiltigt ja. Då var det hustle som gällde för att få ordning på alla dokument immigrationsadvokaten behövde för ansökan. Ansökan lämnades in och mina nätter bestod av 2-3 timmars sömn och resten av tiden stirrande i taket för att det inte längre låg i mina händer. Under de första 5 dagarna av ansökningstiden fick USCIS (typ Migrationsverket) in 172 500 ansökningar till de 85 000 tillgängliga visumen för året. De tillkännagav att de skulle stänga ansökningsperioden tidigt och ett lotteri skulle äga rum. Om ansökan blir vald i lotteriet får man en notis om att den blivit vald för behandling (alltså att de överhuvudtaget tittar på den för att avgöra om man är behörig). Om man inte blir vald i lotteriet får man en rejection notice och ens ansökan annulleras utan att de ens tittat på den. Har alltså bevakat min jobbmail smått tvångsmässigt för besked från advokaten. Jag gjorde en deal med mig själv att inte kolla mailen på jobbtelefonen precis innan sessioner för att undvika ett nervsammanbrott som påverkar mina klienter.

Igår satt jag i en session med en mamma som var väldigt upprörd och ville ha information som jag hade på min mail. Drar upp telefonen för att titta på mailet i fråga men ser genast att jag fått nytt mail från advokaten med titeln ”H1B notice”. Detta var alltså beskedet som kommer avgöra om jag får stanna efter 27 maj. Krävdes vansinnig självkontroll för att inte öppna mailet och istället fokusera på mamman och terapisessionen.

Kommer ut från deras byggnad och läser mailet. Min ansökan blev vald i lotteriet. The floodgates opened. Stod på en gata mitt i Brooklyn i ljusan dag och störthulkade. Inte söta små tårar av glädje utan fulgråt DELUXE med hulkande så kraftigt att det antagligen såg ut som jag hade kramper och snor rinnandes tillsammans med allt mitt smink.

Fortfarande är det uppe i luften då ansökan inte godkänts, men att den blev vald i lotteriet är ändå första steget!

Det här inlägget postades i Chasing dreams, Psykbryt. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Fulgråt deluxe

  1. trillingnöten skriver:

    YES!!!! Första steget!!! Grattis! Det är fasiken inte lätt att ens komma med i lotteriet! You did it!

  2. Kajsa Höök skriver:

    Det svider liiite i en mammans hjärta, men jag är ändå jätteglad för mitt barns (som är något barn längre) skull🙂 Jag säger GRATTIS och LYCKA TILL!!

    Puss o kram //mamsen

  3. Veronika skriver:

    Stort grattis!

  4. Johanna skriver:

    Ett steg närmare..;) efter allt slit borde du bli godkänd bara för den saken skull!! Håller alla tummar och tår att det ska gå hela vägen!🙂 förstår att det är nervrakande med denna väntan när det inte längre finns nåt man kan göra än att vänta… Lycka till!!!

  5. Tove skriver:

    Grattis! Fasiken va gott att höra tjejen. Jag håller tummar och tår nu, vet du cirka hur lång tid det tar att få svar?

  6. Henrietta skriver:

    Grattis!!!! Haller tummarna nu!! Hoppas du far resultat hyfsat snabbt och inte behover leva I ovisshet sa lange.

  7. A. skriver:

    GRATTIS!!! Åh, vad roligt för dig🙂

  8. Karin S skriver:

    YES!!! JIPPPPPIIIII!! Vad kul!!! Hoppas det går vägen!!!🙂

  9. Arne Johansson skriver:

    Lycka till gumman🙂

  10. Lisa skriver:

    Grattis! Så glad för din skull!

  11. GRATTIS VAD SKOJ!🙂

Kommentera

