Amateur night at the Apollo

När jag trodde att jag skulle vara tvungen att flytta hem om nån månad skrev jag en NY bucketlist för att distrahera mig från att vilja störtlipa konstant. På den fanns amateur night at the Apollo Theater i Harlem. Jag berättade detta för Maria som var med på noterna, samt hennes sambo som blev eld och lågor då det visade sig att det var inkluderat på hans bucketlist med. Så igår bar det av till mitt älskade Harlem. Middag på Corner social på 126e gatan och Lenox Avenue. Goda drinkar och ännu godare mat.

Därifrån traskade vi i hällregnet de två kvarteren till the Apollo. Åh vilken kväll, vi skrattade, vi tjoade och vi buade under talangshowen som firade 80-års jubileum dagen till ära. Konceptet är briljant, gillar du artisten hejar du på, ogillar du den buar du. Om majoriteten av publiken buar blir artisten utdragen från scenen med en lång krok. Låter brutalt, men det är mer som en humoristisk folkfest. Talangshowen var en språngbräda för legender som Ella Fitzgerald, James Brown och Jimi Hendrix. Många stora artister gav konserter på the Apollo när de slagit igenom, några exempel är Bob Marley, Aretha Franklin och Michael Jackson.

20140501-221830.jpg

20140501-221854.jpg

Är du i NY borde du ta tillfället att gå på talangshowen som ges varje onsdag mellan januari och oktober!


Någon som känner igen Lauryn Hill anno 1987 (nu har de en regel där man inte får bua ut barnen vilket HELA publiken följde)?

Det här inlägget postades i NY romance, NY-tips. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Amateur night at the Apollo

  1. Veronika skriver:

    Detta är på min bucketlist också🙂 Har biljetter i juni!

Kommentera

