Barndom i en förortskrigszon

Ibland glömmer jag hur galet mitt jobb är tills jag nämner det till nån som inte jobbar inom detta fält eller i den här typen av stadsdel. Pratade med Anna häromdagen. Hon brukade jobba med detta i Göteborg så jag diskuterar ibland jobbet med henne för att hon kan relatera. Berättade om en av familjekonflikterna vi jobbat med under veckan där en ungdom hotade sin farfar med pistol. Nu hör det till saken att den här ungdomen blir misshandlad av farfar, farbror och mamma i en pytteliten lägenhet och till slut nådde han bristningsgränsen. Anna blev tyst först och skrattade medan hon påpekade absurditeten i hur samma fält kan se så himla olika ut.

 

En av mina smått störda arbetsuppgifter är att ge våran jourterapeut i uppgift att höra av sig till familjer baserat på nyhetsrapportering. Detta hände fredag kväll utanför en av våra familjers byggnader. Så jag skickade ut ett mail till jourterapeuten ”baserat på skottlossningen utanför deras byggnad, please call family X and check in on them”. Många tror att våra ungdomar är onda varelser. Det är de inte. Men varje dag handlar om överlevnad i något som liknar en krigszon där du kan köpa Dunkin donuts kaffe mellan skottlossningar, knivmord, narkotikaaffärer som går snett och poliser som dödar dig baserat på din hudfärg. Försök att tala om för en 13-åring som levt med döden så nära inpå att han inte borde försvara sig när han känner sig hotad. Krossar mitt hjärta varje dag.

Det här inlägget postades i Kontraster, Reflektioner. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Barndom i en förortskrigszon

  1. Hanna Lans skriver:

    Kudos till dig och alla andra som arbetar med sådant här! Det kan vara skillnaden mellan ett liv i spillror och ett liv med hopp i sig. Heja!

Kommentera

